SAMSUN LADİK BUDAKDERE KÖYÜ KÜLTÜR DAYANIŞMA KALKINMA
VE YARDIMLAŞMAYI DESTEKLEME DERNEĞİ
WEB SAYFASINA HOŞ GELDİNİZ

27 Mart 2010 Cumartesi

BUDAKDERE KÖYÜNÜN TARİHÇESİ

BUDAKDERE'NİN TARİHÇESİ

Köyüm Budakdere ilçem Ladik

Cümlenize merhaba dedik

Özler bir olursa,kalpler temizse eğer

İşte o zaman bütün dünya’ya değer


AŞIK SADIK GÜVENDİNİN OĞLU MUSTAFA GÜVENDİ DER Kİ:


''SORMA BİR KİŞİNİN ASLINI

İZZETİNDEN BELLİDİR

GÜRŞANİ İRFANI OLAN

SOHBETİNDEN BELLİDİR.

BİR KİŞİNİN YÜZÜNE BAK

SURETİNDEN BELLİDİR

AĞZI EĞRİ,GÖZÜ ŞAŞKIN OLANLAR

ENSESİNDEN BELLİDİR.''


BUDAKDERE

Budakdere köyü coğrafi olarak Samsun ili Ladik ilçesine bağlı olup Ladik-Suluova -Havza üçgeni içerisinde Ladik-Suluova karayolu üzerinde güneştepe eteğinde yer almaktadır.Samsun’a 98 km Ladik’e 17 km uzaklıktadır.hemen yakınında Derinöz ırmağı ile yarımay şeklinde ortasındadır.

Budakdere’nin komşu Köyleriı:çamıköy,Kuyucak.söğütlü, kirazpınar.oymapınar,Köseoğlu köyleridir

KÖYÜMÜZÜN ÖYKÜSÜ:

Bundan 700 yıl önce köyün ismi Devekise sonra Gevekise şimdi de Budakdere’dir

Köyümüzün hudutları içinde deveyolu diye bir yol vardır.Burada Selçuklu döneminin kumandanlarından 1.seyit Ahmet-i Kebir’e deve kesmişler köyümüzün ismi buradan gelmektedir.Deveyolu şimdiki belguza(Oymapınar) giden sazaktan sulovaya doğru giden yoldur.

Türkiye Arkeolojik Yerleşmeleri - TAY Projesi çerçevesinde araştırmalar yapılmış Köyyeri Höyük bulunmuştur.bu höyük

Samsun İli; Ladik İlçesi'nin 20 km kadar güneybatısında yer alan Budaklıdere (Devekise) Köyü'ndedir. İTÇ buluntuları veren höyük 2002 yılında M. Özsait tarafından yapılan yüzey araştırmasında tespit edilmiştir. Höyükte aynı zamanda OTÇ ve Geç Antik Çağ buluntuları da vardır. .

KÖYÜMÜZE İLK GELENLER

Sevindioğulları,

Alidedeoğulları,

Güvendioğulları,

Maden kocaoğulları,

Karslıoğulları,

Macaroğulları,

Yancıoğullarıdır.

7 kişi tarafından kurulmuştur.Daha sonra Kuru velioğulları gelmiştir.

Soyadı kanunu çıktıktan sonra köyümüzde aşağıdaki soyisimler yer almıştır.Aileler tanındığı Lakaplara göre yazılmıştır.

SEKMEN: Daşcigil

ARSLAN:Himmetgil,Hımıraligil,Çağanveligil,Topuzsaligil,yamyamgil

ÇEVİK:Kilcimahmutgil

ÇETİN:Tıngırgil,Mindikgil

ÜNLERr:Yülükhasangil,Topal mehmetgil

ÜNVER:Salimonbaşıgil,kuyukmahmutgil,Kasımgil.Aşıkkamilgil, Dervişler,kocaoğlakgil,topalhaydargil,daşkağanınoğlugil,tongagil,osmangil,Almehmetgil

GÜVENDİi:Kılhasangil,Dönbeleğinsadıkgil,Çilmahmutgil,Danhüseyinin mehmetgil

KARSLI:Cibilikgil,Karamahirgil,Akıgil,ı

YANCI:Kaymakaşurgil,Macarhasangil,Dıdırışgil,Yanametgil,Kadıveligil,Körhüseyin ve göbelcegil

ÖKSÜZ:Göğüşyünahmetgil

KURNAZ:Dandininhaydargil

KABADAYI:Şeyhali , Hasanefendi,İntiğinoğlugil

TEKKEŞİNOĞLU:Möhredindede ve Hüseyindedegil

ÇAĞLAR:Sağırhüseyingil,Karabacakgil,Çetekgil,Sağıncıgil,Haydosgil,Tokurgil

CANİKLİ:cicilikinaligil,Kidikgil,Çilhüseyingil,Kürdüğünsatılmışgil,Tüğmengil,Güddününoğlugil,Cumukgil,Karabilikgil,Kocaaligil

ULUSOY:Karaoğlangil

AYNACI:Emingil

ÖZTORUN: İmamogil,Körcumagil,Cıddıragil,Acukgil,Hurşitgil

GÜMÜŞ:Kazanaligil,Kazanmehmetgil

GÜMÜŞAY:Haydargümüşay

ÇELEBİ:Hamideninyusufgil,Hamidenin karaaligil,

ÇAMUR:Körfevzigil

CAN:Külyusufgil,Domalikgil

SEVİNDİ:Değnekhıdırgıl,Saadettingil,Çatlakcumagil

YALTA:Hamzadedegil

DÜZENLİi: Meneşibektaşgil

AKSU:Mağaracıgil

DEMİRCİ:Niyazigil

EYİCAN:Kelaşurgil

EROĞLU:Ahmetağagil

ARAÇ:Amelenin çocukları,

EZGİ:Şeyhalinin ğlu Tahirgil

Köyümüze rum saldırıları olmuş.Budakdere,eymir,kirenli ve belguz köyü ile birlikte bu dört köy düşmanla çarpışmıştır.Rumlar şimdiki adıyla Karacaören,Karacaoğlan,ayderesi,karaağaç ta yaşamaktaymış

Düşman saldırılarını önleme üzere şimdiki adı Sarıgazel köyünde eğitim alınmaya başlanmış.Bu eğitimleri yaptıran o zaman ki köy muhtarı olan Karslıoğlu Hüseyin miş.

Sarıgael köyü Türk köylerinin ortasında olduğu için seçilmiş.Meşepınar,söğütlü,Kuyucak,Karapınar,ağcakaya,eynekaraca,derinöz,gevekise ve kirazpınar köyleri düşmana karşı birlikte eğitim yapmışlar.Bugünkü taşoluk ve yağbasan köyleri düşmanların birleştiği köylermiş.Taşoluk ve yağbasan köylerinden susuz köyüne baskın yapmak için harekete geçtiklerinde Karslıoğlu Hüseyin komutasındaki köyler susuz köyüne yardım etmeye gittiklerinde Rumlar pusu kurmuş ve saldırmışlar karşılık verilmiş.susuz köyü bizimkilere destek vermiş ve bu çatışmada susuz köyünden satılmış ağanın oğlu vurulmuş.

Köyümüzden Mahmut çevik Atatürkle birlikte cephede savaşırken gazi olmuş.Atatürk Kurtuluş savaşını başlatmak üzere Samsun’a oradan Havza’ya geldiğinde bizim köyede gelmiş ve o zaman ki köy muhtarı olan karslıoğlu hüseyin'lerde kalmış.atatürk madalyasının birini karslıoğlu hüseyin'e vermiş belli bir süreden sonra askere adam seçmiş ve gitmiş

1800 lü yıllarda köyümüz 25 hane iken 1980 öncesi 140 hanelere gelmiştir.köyümüz 1980 sonrası büyük göç vermiştir.göç edenleri büyük bir bölümü İstanbul,İzmir ve Amasya yerleşmiştir.

Köyümüzde ekonomik hayat tarımcılık ve hayvancılığa dayanır.Köyümüzde yoğun göç olması nedeniyle genç işgücü çok azalmıştır.Köyümüzde 10 ha alan sulanmaktadır.Tarım ürünleri olarak:arpa,buğday,yulaf,mısır,nohut,ayçiçeği,ve şekerpancarı ekilmektedir.bahçecilik amatör olarak yapılmaktadır.

Budakdere köyünün arazisi çok geniş bir alana yayılmış olup arazi mevkileri aşağıdaki isimlerden oluşmaktadır.

KÖYYERİ,

AĞSU

TUZLALAR

ORTAAĞAÇ

KAVAKLIDERE

KARAYELAĞZI

KOCAGÖL

GÜNEŞTEPE

SARIPINAR

KİRAZLIK

SINARGELİŞİ

SULUDERE

GÜLLEK YOLU

MERCİMEK TEPESİ

KAHPETEPE

YAREŞME

GÜMÜŞLÜĞEŞME

YAMAÇLAR

ÇUKURYURT

KURUPINAR

ÇİFTEPINAR

SİRKENİNFINDIKLIĞI

PAPORONUN TARLASI

YEDİOLUK

TABANHİSSE

ORTAHİSSE

ORTADAĞ

ÇEKİRİNYAYLASI

ÇÜRÜKOLUK

DORUEÇİN BÖĞÜR

BAĞTEPESİ

TERZİDERESİ

KİRENLİK

DELİKLİTAŞ

SÜNGÜRTLÜĞÜN DERE

TAŞTEKNE

ELİKDERE

KAYIŞLIYOLU

DANAYATAĞI

CİNGİTKARISININ MEZARI

KÖYÜNDERESİ

PURTULUNKORUSU

KÖSÜREKLİK

ÇORAKEŞME

LOKLOKEŞME

ESMENİNEŞMESİ

Köyümüzün hayvancılığa elverişli olması nedeniyle hayvancılığı geliştirmek amacıyla çalışmalar yapılmış,köyümüzde kültür ırkı hayvanlar beslenmiştir.Köyümüzün kuzey batısında Trabzon bordosu tabir edilen cinste mermer yatakları bulunmasına rağmen işlenmemektedir.

Köyümüzde sağlık ocağı ve tarım kredi kooperatifi var ancak ne yazık ki işlevsiz bırakılmıştır.

Köyümüzde elektrik.su ,telefon ve kanalizasyon vardır. Köyümüz sınırları içinden Ladik –Suluova asfaltı geçmekte olup ulaşım rahatlıkla sağlanmaktadır.

Köyümüzde yaşayanlar resmi işleri dışında alışverişlerini köyümüze daha yakın olan Amasya’nın Suluova ilçesinden yapmaktadırlar.Resmi işleri için ise mecburi olarak Ladik’e gitmektedirler.

Köyümüz Bir alevi köyüdür ve hala alevi gelenek –görenekleri,kültür ve felsefesi köyde ve gurbetçi insanlar tarafından yaşatılmaktadır . Budakdere köyünde Cemevi bulunmaktadır.Köyümüzde bir çok ocaktan gelen dedelerimiz bulunmaktadır.belli başlıları:

Sivas alibaba soyundan gelen tahirefendi,çocukları ve torunları

Tokat, Almus ilçesine bağlı Cehetten gelen eraslan ocağından himmetdede çocukları ve torunları,acukgil ve hımıralidede ve çocukları

Ağucan ocağından:satılmış ulusoy(karaoğlan) ve kardeşleri

Pirsultan Ocağından:Hamidenin yusuf ve ibakgil

Köyümüzden bir çok halk aşığı çıkmıştır.Belli başlıları şunlardır.

Almehmet ünver

Aşık kazim sevindi,

Haydos Çağlar,

Kıl hasan Güvendi,

Aşık sadık güvendi,

Aşık Mehmet ali Ünver,

Aşık arif Yancı,

Aşık Hamdi Güvendi,

Hurşit Öztorun

aşık Hızır Ünver

Saz yapan Aşık Hamdi Arslan

Yusuf DEMİRCİ ( Kılcı yusuf ),

Kamil ÜNVER

Hamza ARSLAN ( Fevzullah yalta'nın babası )

Hıdır SEVİNDİ ( deynek hıdır )

Ali ÖZTORUN ( Topal ali )

Cuma ÖZTORUN ( körcumuya,Hurşit'in abisi)

İlyas SEVİNDİ,

Dursun YANCI,

Muharrem ARSLAN (sarımuharem)

Rıza KABADAYI ( DEDE )

Köyümüz aşıklarından almehmetin,aşık Salih çağlar’ın (Haydosun) aşık sadık güvendi’nin ve kıl hasan güvendi’nin kendi eserleri olmasına rağmen aşık Salih çağlar’ın (haydosun) iki eseri TRT sanatçılarından muzaffer sarısözen tarafından derlenmiş ve bir çok sanatçı tarafından seslendirilmiştir.aşıklarımızın eserleri ve söyledikleri deyişler aşağıdadır

Bir mektup yazayım gül yüzlü yare

Gelsin arzedeyim halimi benim

Efendim gül yüzlüm efendim sultanım

Derdine düşeli oldum divane

Ölürsem yare çevirin yönümü benim

Efendim gül yüzlüm efendim sultanım

Bellerin çektiği karın elinden

Güllerin çektiği harın elinden

Efendim gül yüzlüm efendim sultanım

Başım alıp giderim yarin elinden

Encamı terkettirdi elimi benim

Efendim gül yüzlüm efendim sultanım

Rakiplerle yoktur benim pazarım

Yarimin gittiği yolu sezerim

Efendim gül yüzlüm efendim sultanım

Haçan yollarını döner gezerim

Ecel çevirmeden yolumu benim

Efendim gül yüzlüm efendim sultanım

Salih Çağlar(aşık haydos)

Kaynağa ek olarak Sadık Güvendi belirtiliyor. Ladik, Güvekse Köyü'ne aittir. Muzaffer Sarısözen tarafından derlenmiştir. Rept. No: 427

Oğlan gider oduna

Ali derler adına

Ben Ali'yi severim

Köylünün inadına

Uyan Alim uyan uyanamadım

Yülekli baltaya dayanamadım

Ali'nin başlığı yiğit başlığı

Yüce dağ başında vardır kışlığı

Yülekli baltaya verdim gençliği

Uyan Alim uyan uyanamadım

Yülekli baltaya dayanamadım

Kaynak: Salih Çaglar(aşık haydos)

Yine aşık haydos’un söylediği

Bir güzelin sevdası var serimde

Arzetteiğim yerde gel canım canım

Alemi fethetsem sana benzemez

Şu garip gönlümü sor canım canım

Karşıdan karşıya olur mu böyle

Ne derdin varsa gel bana söyle

Şu kalem kaşlardan bir ihsan eyle

Mihrabımdır kaşlarının arası canım canım

Pek yaralamıştır beni de bir yar

Bu yarayı çeker ölmezse eğer

Benim yaralarım ya kimler sarar

Yar gelip emleyip sarmazsa eğer

Kan revan olmuş da didemden akar

Pençe vurmuş bu sineme el atar

Yar bize darılmış kaşların yakır

Sevdakar olurum gülmezse eğer

Kime ne diyeyim küstürdüm yari

Kalmadı namusum terkettim an

Hançere düşüp de öleyim bari

Bu kez de bir selam gelmezse eğer

Hiç gitmiyor garip başın dumanı

Küfrüm ata derken attı imanı

Güldüreyim derken ağlattın beni

Kan gelir didemden silmezse eğer

Veli'm eydür bu dert bizi almaz mı

Bu hasretlik kıyamete kalmaz mı

Bu yareyi çeken birgün ölmez mi

Kendim merhem edip sarmazsam eğer

Cahit çağlar

Beni bir dost yaraladı beyler (hey)

Çekerim yareyi de ölmezsem eğer (canım)

El vurmuş hançeri sinemi deler (hey)

Sevdakar olurum göremezsem eğer (canım)

Eksik olmaz garip başın dumanı (hey)

Terk ettim küfürü buldum imanı (canım)

Dost güldüreyim derken ağlattın beni (hey)

Gözümden kan akar silmezsem eğer (canım)

Veli'm eydür bu dert bizi almaz mı (hey)

Bu hasretlik kıyamete kalmaz mı (canım)

Bu yareyi çeken bir gün ölmez mi (hey)

Kendi merhem edip sarmazsa eğer (canım)

Cahit çağlar

Çatal çama gurşun attım geçmedi

Irakı da verdim gonyak verdim içmedi

(aman yaylalı gelin)

Benim yarim de buralardan geçmedi

Al kirezi daldan üzümü de bağdan

Kömür gözlü yardan ayrıldım (aman yaylalı gelin)

Sabahınan galkdım yarim uyurdu

Gaymak tabakları beni doyurdu

Çok cevreyledim (amman) felek ayırdı

Al kirezi daldan üzümü de bağdan

Kömür gözlü yardan ayrıldım (aman yaylalı gelin)

Sadık güvendi

Gel gönül sabreyle gardaş çile dolmamış

Erersin visale bir zaman olur efendim

Her kim sabreyledi gardaş

Maksudu buldu (Visali buldu)

Elber birgün gelir gardaş şaduman olur efendim

Tevekkül babında gardaşara ah seni

Namerde sevdiğim açma nihanı efendim

Gönül vezneyledi gardaş köhne cihanı

Görmedim bir kimse gardaş merdefzan olur efendim

Hasan güvendi

AŞIK HIDIR’IN SÖYLEDİĞİ

Bir ilmi üstada hizmet ederse

Küllü varlığına geriye koma

Haber alıp bir menzile varırsan

Aldığın haberi kimseye deme

Üç ile yerliden haber sorarsan

Dört ile dergahta bir yer görürsen

Gelip gideceğin yeri bilirsen

Mürşütsüz meydanda tercüman yeme

On ikide yetişirse hidayet

On yedide ayin farsın temamet

Yirmi dörtte sadık olursun gayet

Aziz kamil olup gelesin ceme

Otuz altı ile yoldaş olursan

Kırk ile hesabı doğru görürsen

Gelip gideceğin yeri bilirse

Doğrudur hesabın sakın gam yeme

Ey hasreti seyitlik var burada

Seyide yetenler kalma arada

Yetmiş üç çeşit mal var sırada

Yetmiş üçü kime ya biri kime

ALMEHMET’İN SÖYLEDİĞİ

Dostum beni niçin zarincidirsin

Verdiğim ikrardan dönen değilem

Senden başkasına meyil vermedim

Uçup daldan dala konan değilim

Elif mim yaılmıştır aşkına

Yoksa yatlar kondumula köşküne

Yandım kül oldum senin aşkına

Başka sevdalara konan değilem

Yar cevretme geçen ömrüm tez gelir

Aşıktan maşuka cilven naz gelir

Yüzbin yıl yüzüne baksam az gelir

Yüz yıl baksam yüzüne kanan değilem

Arif oğlu kimse bilmez halimi

Hızır dedem açık eyle yolumu

Senden başka hiçbir yada elimi

Uzatıp vallahi sunan değilem

AŞIK KAZİM’İN SÖYLEDİĞİ

Ehli irfan bir araya gelince

Hakikattn haber alanlar gelsin

Hünkar hacı bektaş kutbül arifin

Hünkar biatı olanlar gelsin

Bir özü bilmeze biat etmeyin

Körlerin gittiği yola gitmeyin

Zerrece kalbinde kara tutmayın

Pak edip özünü silenler gelsin

Yanlış yola gidip azan gelmesin

Cihanda serseri gezen gelmesin

Delilsiz sohbeti düzen gelmesin

Ehlibeyit yolunu bilenler gelsin

Kamil gerek kendi özün bilene

Hak icra eylesin yüze gülene

Dünya malı için gamı olana

Gayret kılıcın çalanlar gelsin

Ey hasretiyen beri gel beri

Fırsat elde iken böyle gör yari

Dört kapıdan kırk makamdan içeri

Ulaşıp nasibini alanlar gelsin

Köyümüzde önceleri gelin ağlama demeleri

Kızından-babaya

Sac üzerinde bazlama

Yandı yürek közleme

Gittiğim gurbet eli babam

Gelir diye gözleme

Babadan- kızına

Yılana bak yılana

Yılan hergi dolana

Altın yüzük vereyim

Ben kızımı bulana

Kızından babaya ve anneye

Bakçenizde gül var mı

Ortasında yol var mı

Bu gece misafirim babam

İç koynunda yer var mı anam

Anasından-kızına

Bahçemizde gül de var kızım

Ortasında yol da var

Bu gece misafirsen kızım

İç koynumda yer de var

EĞİTİM DURUMU:

Köyümüze ilkokul ilk olarak 1939 yılında açılmıştır.Eğitmen olarak ta Salih onbaşı lakabıyla anılan Salih ünver uzun süre görev yapmıştır.Daha sonra Akpınar Köy enstitüsünden mezun olan Hamdi Çağlar 20 yıla yakın köyümüz ilkokulunda hem müdür hem öğretmen olarak görev yapmıştır.ilkokulumuz önceleri tek derslik iken 1960 lı yıllarda 2 derslikli ilkokul yapıldı. 1977 yılında Şeyh Hüseyin Tekkeşinoğlu’nun başkanlığında Budakdere Köyü Kültür Derneği kurulmuştur.Köylümüz olan ve öğretmenlik yapan Hüseyin çetin sohbet esnasında dernek başkanı Hüseyin Tekkeşinoğlu’na köyümüze Ortaokul isteyelim diyor.dernek Başkanı da hemen O zaman ki Cumhurbaşkanı Fahri Korutürk’e hitaben bir dilekçe yazıp köye ortaokul talebinde bulunmuş.Daha sonra O zaman ki Köy Muhtarı Hüseyin Eroğlu,Öğretmen Muharrem Arslan(Aşur Hoca) ve Dernek Başkanı Hüseyin Tekkeşinoğlu Ankara’ya giderek girişimlerde bulunuyorlar ve 15 kasım 1979 tarih 89184 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı emri ile orta okulun açılması bildirilmiş ve açılmıştır.Budakdere İlköğretim Okuluna

Oymapınar, Çamlıköy, Köseoğlu, Kirazpınarı Köyleri, Derinöz Kayışlı Mahallesinden

okumak için öğrenci gelmekte iken köyümüzün ve çevre köylerin yoğun göç vermesi nedeniyle öğrenci bulunamamasından dolayı köyümüzün okulu kapanmıştır.Köyümüzde okuma yazma oranı %90 nın üzerindedir.2009 yılı itibariyle Köyümüzde 100 ün üzerinde Üniversiteyi bitirmiş veya üniversitede okuyanlarımız var.

Köylümüz olan üniversite mezunu ve okuyanların listesi

aşağıdadır

ADI VE SOYADI MEZUN OLDUĞU VEYA OKUDUĞU ÜNİVERSİTE BÖLÜMÜ

1-Hamdi Çağlar :Akpınar Köy enstitüsü ilkokul öğretmenliği

2-Salih Arslan: Akpınar Köy enstitüsü ilkokul öğretmenliği

3-Nurettin Ünver: Akpınar Köy enstitüsü ilkokul öğretmenliği

4-Mehmet Ünver: ilkokul öğretmenliği

5-Muharrem Arslan: Atatürk Üniversitesi Almanca dili ve edebiyatı

6-Hüseyin Çetin:

7-Salim Çağlar : 01.01.1954Budakdere(gevekise) doğumlu Hamdi oğlu Uludağ üniversitesi Bursa Eğitim Enstitüsü Matematik bölümü mezunu emekli

8-Bayram Can :Akpınar Köy enstitüsü ilkokul öğretmenliği

9-Halil Ünver:

10-Cemalettin Çağlar: 11.01.1957 Ladik budakdere doğumlu,Hamdi oğlu,Nazillli İlköğretmen Okulu mezunu,emekli

11-Süleyman Çağlar: Fikirtepe İlköğretmen Okulu ilkokul öğretmenliği

12-Halis Ünver :Budakdere doğumlu,abdullah oğlu,Amasya Eğitim Enstitüsü mezunu,öğretmenlik yapıyor.

13-Emrullah Ünver: Kara harp Okulu subay

14-Erdal Arslan: Kara harp Okulu subay

15-Ali Canikli: Muğla Üniversitesi Beden Eğitimi bölümü

16-Ufuk Canikli: Muğla Üniversitesi Beden Eğitimi bölümü

17-Feridun Çağlar 27.03.1987 havza doğumlu,cemalettin oğlu Ege Üniversitesi Deri ve tekstil Mühendisliği ve Anadolu Üniversitesi İşletme bölümünde öğrenci

18-Ahmet Eroğlu: Akdeni Ünivesitesi Sağlık Hizmetleri

19-Mahir Çağlar:14.03.1981 havza doğumlu,cemalettin oğlu, Anadolu Üniversitesi Çalışma ekonomisi ve endüstriyel ilişkiler bölümü mezunu,bir özel şirkette yönetici

20-Fatma Çağlar: Ordu Hemşirelik yüksek Okulu hemşire

21-Yeşim Ünver :Çanakkale 18 mart Üniversitesi

22-Yüksel Çağlar:10/12/1964 BUDAKDERE DOĞUMLU HAMDİ OĞLU CELAL BAYAR ÜNİVERSİTESİ SINIF ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ MEZUNU -HALEN ÖĞRETMEN OLARAK ÇALIŞIYOR.

23-Burcu Arslan :Ankara Üniversitesi Dil Tarih coğrafya fakültesi Macar Dili ve edebiyatı

24-Öner Öztorun: ziraat mühendisi

25-Nesimi Ünver :Akpınar Öğretmen okulu ilkokul öğretmenliği

26-Hüseyin Çağlar :Ege Üniversitesi Basın Yayın Yüksek Okulu Gaetecilik ve halkla ilşkler

27-Mert Sevindi: 19 Mayıs Üniversitesi

28-İbrahim Öztorun: Karaelmas Üniversitesi

29-Haydar Ünver :9 Eylül Üniversitesi Matematik öğretmenliği

30-Kenan Öztorun muhasebe ve malimüşavir

31-Ozan Güvendi 19 Mayıs Üniversitesi güzel sanatlar Eğitimi Grafik ve tasarım

32-Olcay Karslı Gümüşhane üniversitesi

33-Cafer Arslan muhasebe

34-Özkan Arslan Marmara Üniversitesi iletişim

35-Cenk Öztorun Çanakkale 18 mart Üniversitesi muhasebe

36-H.Fırat Güvendi Arel Üniversitesi Bilgisayar Teknolojileri

37-Murat Güvendi Anadolu Üniersitesi İktisat fakültesi

38-Müjde Sekmen Pamukale üniversitesi İşletme

39-Çağdaş Yancı Anadolu Üniersitesi 40-

41-Gamze Arslan 19 mayıs Üniversitesi Fen bilgisi Öğretmenliği

42-Tuncay Sevindi İstanbul Üniversitesi psikolojik danışmanlık

43-Şafak Canikli Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi tekstil bölümü

44-Özlem Ünver Marmara Üniversitesi Türk dili ve edebiyatı

45-Cem Arslan 19 mayıs Üniversitesi Gıda Mühendisliği

48-Pınar Çelebi Sakarya Üniversitesi Türk dili ve edebiyatı

47-Şafak Çağlar Beykent Üniversitesi

48-Engin Kabadayı 19 mayıs Üniversitesi Seracılık

49-Sezen Çetin Dumlupınar Üniversitesi Tekstil Teknikeri

50-Demet Ünver İnönü Üniversitesi Ekonometri

51-Onur Yancı 19 mayıs Üniversitesi ziraat mühendisi

52-Pınar Canikli Karadeniz Teknik Üniversitesi İktisat fakültesi

53-P.Gül Canikli Koceli Üniversitesi iletişim Fakültesi Halkla ilişkiler

54-Didem Sevindi 19 mayıs Üniversitesi ziraat mühendisi

55-Kadir Düzenli Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Biyoloji öğretmeni

56-Volkan Ünver Fatih Üniversitesi

57-Ozan Gümüşay 19 mayıs Üniversitesi

58-Murat Yalta Karadeniz Teknik Üniversitesi Ekonomi

59-Engin Çamur 19 mayıs Üniversitesi Çevre Mühendisliği

60-Cemil Karslı Dicle Üniversitesi Almanca Öğretmeni

61-Gül Hamide Ünver Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen bilgisi Öğretmenliği

62-Umut Güvendi Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmeni

63-Şenol Karslı Edebiyat Öğretmeni

64-Betül Ünver Eczacılık

65-Dilek Gümüşay Orta Doğu Teknik Üniversitesi İngilice Öğretmenliği

66-Gonca Kabadayı İstanbul Üniversitesi

67-Deniz Ünver Ege Üniversitesi

68-Yasemin Tekin Ünver 9 Eylül Üniversitesi

69-Tülay Ünver Bolu İzzet Baysal Üniversitesi tıp Fakülesi Doktor

70-Cevahir Güvendi İstanbul Üniversitesi İşletme

Anadolu Üniversitesi İktisat

71-Şafak Eroğlu Bolu İzzet Baysal Üniversitesi

72-Meftun Öztorun 2 yıllık meslek yüksek okulu muhasebe

Anadolu Üniversitesi

73-Emel Ünver Orta Doğu Teknik Üniversitesi Öğretim üyesi

74-Derya Ünver Anadolu Üniersitesi İngilice Öğretmenliği

75-melek Ünver Matematik öğretmenliği

76-Cenk Ünver 9Eeylül üniversitesi işletme banka müdürü

77-Cem Ünver:Yıldız Teknik Üniversitesi gemi mühendisi

78-Cem Çağlar:17.02.1979 İstanbul doğumlu Salim oğlu Galatasaray üniversitesi uluslararası ilişkiler mezunu Özel bir şirkette yönetici

79-TanjuAarslan 19 mayıs üniversitesi Matematik öğretmenliği

80-Bilgin Güvendi:!9 mayıs Üniversitesi,öğretmen

81-Nursen Arslan:Balıkesir Üniversitesi:Makine Teknikerliği

82-Goncagül Yancı:Sıvas Cumhuriyet Üniversisi Jeoloji Mühendisliği

83-Erol Sekmen:Tekirdağ Üniversitesi

84-Sebiha Tekkeşinoğlu:İstanbul Üniversitesi Tasarım ve basım yayıncılık

85-Sibel Caglar: 10.02.1988 hamburg dogumlu, Hasan Caglarin kizi. hamburg universitesinde Ögretmenlik okuyor

86-Sevda Çağlar Önder:17.04.1982 Ladik Budakdere doğumlu !9 mayıs Üniversitesi Amasya Eğitim Enstitüsü sınıf öğretmenliği bölümü mezunu, Ankara’da Öğretmenlik yapıyor

87: İhsan ÖZTORUN :20.03.1972 BUDAKDERE DOĞ.2000 YILINDA A.Ö.F HALKLA İLİŞKİLER ,2004 YILINDA A.Ü.F İŞLETME FAKÜLTESİ

88-Öncü Güvendi:Açık öğretim fakültesi:Türkdili ve edebiyatı

89-EMRE ÜNVER:28.03.1983, Yukarisusuz, Havza dogumlu. Halis oglu. Ogrenci.Lisans: Ortadogu Teknik Universitesi, Ankara, Elektrik-Elektronik Muh. Bolumu.Yuksek Lisans(Doktora): University of Surrey, Guildford, Birlesik Krallik'ta okuyor.

90-Ugurlu Yanci, 01.01.1993 dogumlu,Cemal kızı almanyada hemsirelik okuyor

91-Nurcan Ünver:Hidayet kızı iktisat fakültesi mezunu

92-BARIŞ KARSLI: 11.07.1986 LADİK DOĞUMLU ORHAN OĞLU, KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ SU ÜRÜNLERİ MÜHENDİSLİĞİ BİTİRDİ VE ŞU ANDA RİZE ÜNİVERSİTESİ SU ÜRÜNLERİ FAKÜLTESİNDE YÜKSEK LİSANS YAPMAKTADIR

93-Murat Çetin:Salih oğlu Malatya inönü Üniversitesi Gazetecilik ve halkl ilişkile

94-Pınar Karslı:Aydemir kızı , Uludağ Üniversitesi Sınıf Öğretmenliğini

95-Pelin Karslı:Aydemir kızı, Ege Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı bölümü

96-Zehra Yancı Geçit: Hemşire

97-Gulandam Güvendi:Muhasebe

98-Turgay Sevindi:Hüseyin oğlu,İstanbul üniversitesi hukuk fakültesi ,avukat

99-Engin Ünver:Satılmış Ünver,Kamu yönetim bölümü mezunu

100-Cenan Karslı: dülbüşün oğlu,19 mayıs üniversitesi çevre mühendisliği

101-Nurullah Ünver:Nurettin oğlu,matematik öğretmeni

102-Kasım Ünver:Nuretttin oğlu,Öğretmen

103-Sadık Canikli:Ali oğlu,öğretmen

104-Nevin Arslan:Muharrem Kızı

105-Derman Yancı Sevindi:Ramazan Kızı,İsparta süleyman demirel Üniversitesi,muhasebe

106-Ersin Karslı:Hüseyin Oğlu

107-Muharrem Arslan:Aşur oğlu,

108-Selami Arslan:Satılmış(davulcu) oğlu

109-Uğur Canikli:Necati oğlu

110-Zeki Öztorun: salih oğlu,ziraat Mühendisi

111-Durmuş Çelebi:Yusuf oğlu,Mali müşavir

112-Hüseyin Çelebi:Yusuf oğlu öğretmen

113-Nesil Tekkeşinoğlu:Feyzullah kızı,Açık öğreim fakültesi halkla ilişkiler bölümünde okuyor

114-DUYGU ÇETİN : Yüzüncü Yıl Üniversitesi sağlık meslek Yüksekokulu hemşirelik bölümü , Hemşire.

115-ÇAĞDAŞ ÇETİN: Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Tıp Fakültesi , Yoğunbakım Ünitesi hekim

116-ÇAĞRI ÇETİN :Çukurova Üniversitesi İngilizce makina Mühendisliği , Öğrenci.

117-KURTULUŞ ÇETİN:Abant izzet baysal üniversitesi (İng. Biyoloji) Kolej de ingilizce öğretmeni

118-Cem Çağlar:mehmet oğlu 9 eylül üniversitesi ve anadolu üniversitesi iktisat mezunu

119-Zehra AYNACI Selçuk Üninersitesi Hukuk Fakültesi

120-Ali AYNACI Çukurova Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği

121-Cem Kasım Ünver:Nebi oğlu 9 Eylül Üniversitesi mimarlık Fakültesi Mezunu

122-Umut Güvendi:Selahattin Guvendi kızı 7 Eylul 1978 doğumlu Gazi Universitesi Guzel Sanatlar Egitimi Resim Bolumu mezunu 19 Mayis Universitesi Sosyal Bilimler Enstitusu yüksek lisans eğitimi gördü 5 ay kadar Arastirma gorevliligi yaptı sonra yurtdisina dil egitimi icin gitti.


Köyümüzde eskiden bugün kullandığımız ay adları kullanılmıyordu. Eskiden kullanılan ay adları ve bugün kullanılan karşılıkları aşağıya çıkartılmıştır.

1. Zemheri: Ocak

2. Gücük: Şubat

3. Mart: Mart

4. Abrul: Nisan

5. Mayıs: Mayıs

6. Kiraz: Haziran

7. Orak: Temmuz

8. Ağustos: Ağustos

9. İlkgüz: Eylül

10. Ortagüz: Ekim

11. Songüz: Kasım

12. Karakış: Aralık


GİYİM VE KUŞAM:

Kültür Bakanlığı Halk Kültürlerini Araştırma ve Geliştirme Genel Müdürlüğünce 7-13 Ekim 1996 tarihleri arasında folklor araştırmacıları tarafından yapılan araştırmalarda

Budakdere köyünde:Üçetek entari üzerine giyilen yaka ve ön etek uçlarına gümüş süsler dikilmiş içi astarlı, kolsuz gümüşlü delme. Boyu bel hizasında, kolları manşetli, önü kapaklı, düğme ile kapakları içi astarlı işlik ise çizgili ya da düz kumaşlardan dikilerek üzeri makine dikişi ile süslenmektedir. Yelek veya ceket ise işliğin modelindedir. Bütün bedene pamuk konarak kapitone yapılmaktadır. Genellikle bordo renkli kadife kumaştan dikilen ve Kadife adı verilen etek boyu bel hizasında, uzun kollu, ön, arka ve kol üzeri sim iplerle işlemeli gelinler tarafından giyilen bir cekettir.

FOLKLORİK DEĞERLER:

Budakdere köyünde mistik türde Semah dönmenin dışında,sinsim,düzayak üç ayak,sarıkız,karsa giderim karsa ve yelleme gibi oyunlarda oynanmaktadır.

Köyümüz folklorik olarak Türkiyenin değişik yerlerin'de SAMSUN ilini ve LADİK ilçesini SEMAH ekipleriyle 1968'den bu zamana kadar gerek gösteri gerekse yarışmalarda temsil etmiştir BURSA ilinde şehir stadyumunda yapılan yarışmalarda BURSA kılıçkalkan ekibinden sonra ikinci olmuştur daha sonra samsun'da fuar açılışlarında LADİK kaymakamlığı tarafından istekle gösteriler yapmıştır(Yaşardoğu kapalı spor salonu)bu açılımlardan sonra köyümüz ilköğretim okulu tarafından Md.Muharrem ARSLAN önderliğinde defalarca Hcıbektaşı veli anma etkinliklerinde başarı ile temsil edilmiştir. Sanatçı Mustafa ÖZASLAN'ın yeniden derlemiş olduğu LADİK semahı köyümüzden alınıp insanlarımızın göğsünü kabartacak güzellikte televizyon ve radyolarda dinliyor ve izliyoruz

MUSTAFA ÖZARSLAN TARAFINDAN KÖYÜMÜZDEN DERLENEN VE LADİK SEMAHI OLARAK ADLANDIRILAN SEMAH 8 BACI 8 ERKEK CAN TARAFINDAN DÖNÜLÜR. SÖZLERİ AŞAĞIDAKİ GİBİDİR

Semaha şu deyişle başlanır:

“Salını salını geldim köyüne

Güzeller başıma toplansın diye

Herkes sevdiğini almış yanına

Güzeller pazarı kurulsun diye”

salını sallanı cananım

gelen efendim

gel böyle sallanma vebalım

göz değer sana

haydi cananım cananım

yürü bakalım

haydi cananım cananım

sallan bakalım

al yeşil giyinmiş

cananım gelen efendim

sonra rakiplerden güzelim

göz değer sana

haydi cananım cananım

yürü bakalım

haydi cananım cananım

sallan bakalım

sonra rakiplerden göz değer sana

gel dıha gel yürü cananım

beri gel beri gel

ademden gaçma da ademden gaçma

türlü sırlarını yadlara açma da

her gördüğün sudan

eğilip içme de eğilip içme

senin için burda da zemzem sular var

ah canım canım da sarı canım canım

gözlerinden akan gül bala kurbanım

leblerinden akan gül bala kurbanım

gözlerinden akan gül bala kurbanım

aman yar aman yar aman yar aman yar

aman yar aman yar aman

kul hüseynim bu dert

bizi almaz mı da bizi almaz mı

bu hasretlik kıyamete kalmaz mı

bu yarayı çeken bir gün

ölmez mi de bir gün ölmez mi

seni merhem olup da sarmassa eğer

ah canım canım da sarı canım canım

gözlerinden akan gül bala kurbanım

leblerinden akan gül bala kurbanım

gözlerinden akan gül bala kurbanım

aman yar aman yar aman yar aman yar

aman yar aman yar aman

Samsun Yöresi Mahalli Halk Oyunları, Halk Türküleri, Halk Giysileri, Halk Çalgıları ve Seyirlik Oyunları ilk kez Anadolu Folklor Vakfı Samsun Grubu araştırmacıları Hikmet GÜRCAN ve Harun ŞEKERCİOĞLU tarafından derlenerek "Halk Bilimi"nin (folklor) hizmetine sunulmuştur.

Bu araştırmalar köy dolaşılarak öncelikle yaşayan kaynaklardan elde edilen bilgilerle sonuca vardırılmıştır.

SAMSUN FOLKLORU

ARAŞTIRMA - DERLEME

Hikmet GÜRCAN

Harun ŞEKERCİOĞLU

Ladik İlçesi ve Köyleri:

Derleme Sahası: Budakdere ve Salur Köyleri

Belirlenen Oyun Adları: Üç ayak (ağır halay), Makinalı, Tamzara, Hoş Bilezik, Temur ağa, Serhoş Barı, Sarı kız, Oduncular, Ağam ben Yandım, Yelleme, Ladik horonu, iki ayak, Sim

Sim

ARAŞTIRMA YAPILAN TÜRKÜ AŞIK YÖRE

Bir Mektup Yazayım: Hasan - Sadık GÜVENDİ " Ladik Gevekse

Alim Gitme (Civan Alim): Hasan GÜVENDİ Ladik Gevekse

Gel Gönül : Hasan GÜVENDİ Ladik Gevekse

Kırmızı Buğday: Salih ÇAĞLAR " Ladik Gevekşe

Çeçen Kızı :Sadık GÜVENDİ,Ladik Gevekşe " "

Cenkleme: Hasan GÜVENDİLadik Gevekşe " "

Nesimi Hası asan GÜVENDİLadik Gevekşe" " "

Ha Leydi Şali :- Hasan - Sadık GÜVENDİ " "

Gelin Üzerine, Terki Diyar Ettin Gene: Salih ÇAĞLAR Ladik Gevekşe " "

Nenni Nenni (Sırmalı Dilber):Salih ÇAĞLARİLadik Gevekse " " " " "

Koyun:Salih ÇAĞLAR Ladik Gevekse " " " " "

Oğlan Gider Oyuna: Salih ÇAĞLAR Ladik Gevekşe " "" " "

Keklik:Salih ÇAĞLAR,Ladik Gevekse " " " " "

Niçin Güzel Beni Zar İncidersen: Hasan GüvendiLadik Gevekse " "

Arpa Biçtim Salih ÇAĞLAR "Ladik Gevekşe "

Çatalçam Sadık GÜVENDİ,Ladik Gevekse " "

Can Hasrettik Hasan GÜVENDİ Ladik Gevekşe " "

Hüsnü Çavuş Salih ÇAĞLAR Ladik Gevekse " "

Söyle Methedeyim Hasan GÜVENDİLadik Gevekse " "

Muammanın Çözeneği: Hasan GÜVENDİLadik Gevekse " " "

Huvallahu Samet: Hasan GÜVENDİ Ladik Gevekse" " "

Beni Bir Dost Yareledi: Salih ÇAĞLAR Ladik Gevekise

MAHALLİ GİYİM ve KUŞAMI:

a- KADIN GİYİM VE KUŞAMI:

GÜNDELİK:

Çarık, Çorap, Paçalı don,İçlik-İşlik, İç Gömleği,Üç Etek, Önlük, Cebken-Yelek, Gerdan Altını, Fes-Altın kaplama Fes,Çember-Yemeni.

ÖZEL GİYSİLER:

Yemeni, Çorap, İç Donu,Şalvar, İç gömleği, Gömlek (Mitan-Mintan), Üç etek, Bel Kuşağ- Kemer, Delme Yelek-Yelek-Cebken (kadife),Gerdan altını, Göğüslük-Saçbağı-Alınlık, Tepelik-Tepe Altını,

b- ERKEK GİYİM VE KUŞAMI:

Çarık-Çapula yada yemeni,Çorap, İç Donu,Potur, Gömlek-Göynek-Mintan, Kuşak, Yelek-Fermene, Aba Çeket, Başlık, Kese-Hamaylı-Muska-Silah.

Yapım Tarihi : 1990

Süre : 00:26:00

Bölüm Sayısı : 3

Yönetmen - Semra SANDER

Yapımcı - Semra SANDER

Metin Yazarı - Semra SANDER

Danışman - Prof. Dr. Ekrem AKURGAL / Prof. Dr. Ümit SERDAROĞLU

Sunucu - Prof. Dr. Ümit SERDAROĞLU

Kurgu - Bilge CAN

Müzik - Mete ARTUN

Ses - Ömer DEMİRCİ

Işık - İrfan SİPAHİ / Naci YILDIZ

Kameraman - Tevfik ŞENOL

OLAN ''TANRIÇANIN ÇIĞLIĞ'' ADLI FİLMİN BİR BÖLÜMÜNÜN KÖYÜMÜZDE DE ÇEKİLDİĞİ TESBİT EDİLMİŞTİR

YEMEKLER VE EKMEKLER:

A)-ÇORBALAR

1-Bulgur Çorbası 2-Sütlü Çorba 3-Kesme Çorbası 4-Mercimek Çorbası 5-Pancar Çorbası 6-Kesme Katıklı Çorba 7-Unlama Çorbası 8-Alahana Çorbası 9-Un Kavurma Çorbası 10-Ovma Çorbası

B)-YEMEKLERİMİZ

1-Tene Fasile (Fasülye) 2-Sarma 3-Kabuklu Börüce (Hırkalı) 4-Keşkek 5-Bulgur Pilavı 6-Yalancı Dolma 7-Pancar Dibliyesi 8-Gardif Yahnisi 9-Gardif Gızartması (Kızartma) 10-Gardif Gavurması11-Gardif Mıhlası 12-Mercümek Haşılı13-Düğ (Fırt) Haşılı14-Semür Haşılı 15-Biber Gızartması 16-Bezene Gızartması17-Yuha (Yufka) Kızartması18-Ekmek Gavurması 19-Döğmeç 20-Bişi 21-Halbur Hurması 22-Tava Ketesi 23-Sac Ketesi 24-Sütlü Yumurta25-Çükelik Sündürmesi26-Kurutulmuş Et 27-Kavurma 28-Fırıç Suyu 29-Dövme Gavudu 30-Daru (Mısır) Gavudu 31-Un Helvası (Hor) 32-Sini 33-Yağlı Ekmek 34-Turşu Aşı (Turşu Kavurması) 35-Peşgüdan 36-Galecoş (Kalacoş) 37-Gah Suyu 38-Taşla Kırda Süt Pişirme(Çobanlar tarafından kırlarda yapılır)

YABANİ SEBZELER

1-Yemlik2-İncilop3-Mendek4-Nevruz5-Mendek6-Dağ Kirazı7-Ekşilik8-Çiğdem

EKMEKLER

1-Sac ekmeği2-Fetir (Ekşimemiş hamurdan yapılan sac ekmeği)3-Somun ekmeği ( fırında pişirilir)4-El ekmeği ( fırında pişirilir)5- a) Paaç: Sütlü yumurtalı b) Paaç: Tuzsuz (Değirmende yapılan)6-Lalanga: Arpa unundan cıvık olarak olarak sacın üstüne kaşıkla dökülerek yapılır.7- Darı ekmeği (Mısır ekmeği)

İÇECEKLERİMİZ

1-Gatıh (Ayran)2-Ağart3-Çalhama4-Fırıç Suyu5-Turşu Suyu6-Gah Suyu7-Hoşaf

Köyümüzde yapılan yöresel yemeklerin çoğu hamur işidir. Bunlar: ekmek aşı,Erişte,kaypak,, Mantı, îşkefe kızartması, gözleme,sarıburma,dolma,helle(buğday unu ve mısır unundan) bulgur plavı,mayalı Ekmek,kuşburnu pekmezi pancar pekmezi , madımak çorbası ve gevekse biber kızatması gibi çok çeşitlidir. Gevekse biberi köyümüze özgü bir sebzedir.

İKLİM:

Budakdere köyü Karadeniz bölgesinde olmasına rağmen, Karadeniz bölgesi iklimi kuşağı dışında Karasal iklime yakın bir iklime sahiptir. Genellikle kışlar uzun ve sert, yazlar ise serin geçmektedir. Temmuz ve Ağustos aylarında Poyraz rüzgâr kışın ise halkın "Akyel" dediği ve karların çok kısa sürede erimesini sağlayan bir rüzgar eser. Yağışlar kışın kar, diğer üç mevsimde de genellikle yağmur şeklinde olmaktadır

GEZİ VE PİKNİK ALANLARI

budakdereliler en çok ünlü mesire yeri Hamamayağı (Hallaz, Hırlaz, Hilyas) kaplıcasının bulunduğu bölgeye gitmektedirler. Ladik ilçesine 10 km uzaklıktaki bu yerde, kenarından küçük bir akarsuyun geçtiği piknik alanı ve kaplıca binası vardır.

yine budakdereliler Havza ilçesindeki kaplıcalara gitmektedirler.

Birde budakdereliler komşu köy çamlıköyün üstündeki kapaklı denilen yerde piknik yaparlar

KÖYÜMÜZÜN GELENEK, GÖRENEK VE ADETLERİ

EVLİLİK DÜĞÜNLERİ;

Evlilik çağlarına gelmiş olan erkek için özellikle kız evine dünür gider. Eğer hayırlı görülürse kız verilir. Söz kesilir ve nişan töreni için tarih belirlenir. Kızın annesine “Süt Hakkı” adı altında bir miktar para verilir.

Nişan günü köy halkına erkek evinde yemek verilir. Günün akşamında kız evinde takı merasimi olur oyunlar oynanır ve geline kına yakılır. Nişanlık süresi genelde 1 yıldır. Düğün hazırlığını tamamlayan erkek tarafından düğün için izin alınır, tarih belirlenir ve gerekli hazırlıklara başlanır. Eğer nişanlılık süresinde dini bayram olursa erkek tarafı kız tarafına mahalle sakinleriyle beraber gelinlik görme adı altında bayramlaşmaya gider Kız tarafı misafirleri yemekle ağılar, erkek tarafı hediyelerini geline sunar.

Köyümüzde düğünler Cuma günü başlar ve üç gün sürer. Düğünün ilk günü erkek tarafının hazırladığı düğün hediyeleri “aş boğaz” ile evine götürülür ve düğün başlar Aynı gün kız evinde gelinin arkadaşları arasında “Kız başları” seçilir kız başları düğün boyunca gelinin yanında bulunur ve onun ihtiyaçlarını karşılarlar. Yiğit başları da erkek evinde gerekli hizmetleri yaparlar. Yiğit başları arasında bir kişi Damat Yiğit Başı seçilir ve üç gün boyunca damadın her şeyinden (ayakkabısında, ceketinden… ) sorumludur. Düğünün birinci günü akşamında köy halkına yemek verilir, kız evi düğüncü gelir ve düğünü gelenlerin tüm ihtiyaçları karşılanır.Davul sesinin duyulması düğünün başlangıcıdır.Davul sesini duyan komşular ve köy halkı damat evine sokuda dövülmesi aşlık yapılması için buğday getirirler.buğday sokuda dövülür ve dövülen aşlık damat evine götürülür.aşlık ve damatın çehizi kız evine götürülür.cehiz kız evine götürüldüğünde gelin ağlaması yapılır.daha sonra gelinin dost ve akrabaları davul zurna ile eğlenceler eşliğinde gelini banyo yapmaya götürürler.Banyodan sonra gelin evine eğlenceler eşliğinde gelinir.yemekler yenir.davul zurna damat evine gider.Cuma akşamı gelin evinde baş kınası eğlencesi damat evinde de simsim eğlenceleri düzenlenir.

Düğünün ikinci günü sabah gelin evinden damat ve sağdıcın giysileri gelinin akrabaları tarafından götürülür.bu olaya yanuç götürme denir.yanuçcular damat evinde ağırlanır.Damat gelin tarafının getirdiği giysileri bahşiş karşılığında alır.gelin tarafından getirilen giysiler ve damatlık takımları dualar eşliğinde damata giydirilir.Buna damat donanması denirDamat donanmasından sonra belli bir süre eğlenceler yapılır.damat orada bulunanların büyüklerin ellerinden öper ve damata takılar takılır. Düğünün ikinci günü “hamam günü”dür . Düğünlerde gelin ve damat hamamları yapılır. Gelin gündüz akrabalar ve arkadaşları ile birlikte hamam götürülür, hamamda eğlenilir ve banyo yapılır. Buna “Gelin Hamamı”denir. Damat davul zurna eşliğinde arkadaşları tarafından hamama götürülür ve yıkanır. Buda “Damat Hamamı” olarak adlandırılır.Kız tarafı gelin hamdan gelinceye kadar düğün yemekleri hazırlar.gelin hamamdan gelince gelin hamamından gelenlere ve komşulara gelin evinde yemek verilir.ve dağılınır akşam elinin el ve ayak kınası için hazırlıklar yapılır.Damat hamamına katılanlar köye giriş yapmadan önce belirli bir noktadan gençler koşu düzenleyerek damat evine haber vermek için yarışırlar.damadın ailesi ilk müjdeyi verene bir horoz ve bir şişe rakı verir.damat hamamından gelenler eğlenceler eşliğinde damatın yiğitbaşısının evine giderler.sabahtan itibaren gerek köy içinden ve gerekse köy dışından damat evine ev misafirleri gelirler.Her ev misafiri damat evine düğün hediyeleri veya para yardımında bulunurlar.Akşam olunca damat kınasını yakmak için köyden veya çevre köylerden konakçılar gelir gelen konakçılar köylüler tarafından ayrı ayrı misafir kabul edilir.Bir taraftan konakçılar gelirken damat evinden damadın en yakın akrabalarından biri davul zurna eşliğinde dünüşü olarak gelin evine gönderilir.Dünüşü gelin evine varınca gelinin yiğit başısı kapıyı kilitler dünüşü bahşiş vererek kapıyı açtırır.gelin evinde dünüşüye şerbet ikram edilir.dünüşü bu şerbet içinde bahşiş verir.gelin dünüşüye emanet edilir.dünüşü gelinin yanından hiç ayrılmaz.Kız evinde de gelinin el ve ayak kınası için eğlence düzenlenir.geline el ve ayak kınası yapılırken gelin ve gelinin akrabaları maniler eşliğinde ağlama yaparlar. Damat evindede eğlenceler yapılır.damat evinden gelin evine kına almaya gidilir. Gelen konakçılar kendi aralarında para toplarlar bir zarfa koyup yiğit başıya zarfı verirler bütün konaklardan zarflar toplanır ve en son konakçıların bulunduğu yerde zarflar açılır en yüksek parayı hangi konak vermişse damatın kınasını yakmayı hak kazanır.köy halkı konakçı görmeye giderler.giderken rakı ve meze götürürler.gelin evinden alınan kına kına yakmayı hak kazanan konak evine götürülür ve damatın kınası yakılır.

Düğünün üçüncü günü gelin alma günüdür. Gelin almaya konvoy halinde gelen erkek tarafı kız evinde kapı kilitleme, ayakkabı saklama yastık saklama, sandığın üzerine oturma ve gelin arabasın önünü kesme gibi sürprizler her zaman beklenir. Sonuçta gelin alınır ve konvoy önce köyü dolaşır .Daha sonra gelin erkek evine getirilir. Gelin arabasından inmeden damadın yakın akrabaları geline tekrar yeni hediyeler sunarlar. Yeni gelinin eve bereket getirmesi dileği ile gelinin üzerine buğday ve para serpilir. Gelinin kötü huyları varsa eve girmesin dileği ile de geline cam şişe veya küp kırdırılır. damat gerdek odasına (gelin odası) atılır. Düğünlerde genellikle yaprak sarması, üzüm kompostasu, sütleç, sinsi börekleri yapılır. Dana ve koyun kesilir.

Düğünlerde çalgı aleti olarak davul- zurna, elektro Saz, Orkestra, Klarnet, Darbuka, kullanılır. Bunların biri veya bir kaçı birden olabileceği gibi hepsi de olabilir.

SÜNNET DÜĞÜNLERİ:

Erkekliğe ilk adım olarak öne çıkan sünnet merasiminde de davetiye bastırılır Kasaba dışında bulunan eş dost ve akrabalara haber verilir. Sünnet olan çocuğa şeker çikolata gibi sevdiği yiyecekler alınır. Sünnet elbisesi giydirilir. Arabalarla konvoy yapılarak köy gezdirilir.

Anadolu’nun her yerinde olduğu gibi köyümüz’de de sünnet esnasında çocuğu tutanlara “kirve” denir. Sünnet düğününü yapan ailenin eğer maddi durumu iyi ise o günün akşamında çalgı getirilerek geç saatlere kadar oyunlar oynanır.

KÖYÜMÜZ DE BAYRAMLAR

Arife günü bayramla ilgili olarak yemekler hazırlanır. Baklava helva tatlısı yaprak sarması sütlaç haşhaşlı ve cevizli hamur işleri öncelikli yapılan yiyeceklerdir.

Bayram namazını kıldıktan sonra camii bahçesinde cemaat halka olmak suretiyle topluca bayramlaşır. Aile içi bayramlaşmada bitince Daha sonra köydeki hasta ve yaşlılar ziyaret edilerek onların gönülleri alınır, hatırları sorulur. Bayramda kasabaya gelemeyenlerle telefonla bayramları kutlanır.

Bayramın diğer günlerinde akraba eş ve dostlar çevredeki piknik alanlarına pikniğe giderler.

KÖYÜMÜZ DE ASKER UĞURLAMA VE KARŞILAMA

Bir ömür boyu devam eden “tertip” muhammeti askerlik şubesinin askere alınacakları muhtarlara bildirilmesiyle başlar. Tertipler gitmelerine yakın bir zaman kala her günün akşamında bir askerin evinde yemekler yiyip eğlenirken köy halkıda asker gönderen aileleri ziyaret ederler.Tertipler askere gitmeden bir gün önce çalgı getirilerek köyde bir düğün havası estirilir. Gidecekleri sabahta köy meydanında halk tarafından dualar eşliğinde konvoy halinde uğurlanırlar. “ Sayılı gün tez geçer” askerlik biter .Köy halkı asker ailelerini ziyaret ederler.

KÖYÜMÜZDE ÖNEMLİ GÜNLER

1-Hıdırellez: Mayıs ayının altıncı günüdür. O gün hiç kimse tarlaya bağa bahçeye girmez iş yapmaz ve yeşillik koparmaz. Hıdırellez günü dilekler tutulur maniler söylenir ve kırlara pikniğe gidiler.

Hıdırellez de söylenen Manilerden Örnekler

Orak attım Tarlaya

Parıl parıl parlıya

Nerede güzel kız varsa

Gelsin bizim tarlaya

Madımak Bittimi ola

Yolları tuttumu ola

Kömür gözlü gül yarim

Beni unuttumu ola

Oynadımda yoruldum

Su indi dizlerime

Bugün gördüm yarimi

Ne mutlu gözlerime

YÖNETİM DURUMU

Köyümüzde ilk muhtarlık Hüseyin KARSLI ( CİBİLİK )

ondan sonra Himmet ARSLAN

mehmet ARSLAN(Himmetin oğlu)

Satılmış ÜNVER (Daşkağanın oğlu)

Sadettin SEVİNDİ

Mehmet Öztorun(imamuğun karamehmet)

satılmış Öztorun(cıddıranın oğlu)

Şeyh Ali Kabadayı

Hüseyin Eroğlu,

Arif Yancı muhtarlık yapmıştır.Daha sonra 1 dönem Hasan Çetin ve 2 dönem Fazlı Öztorun muhtarlık yapmışlardır.

POSTA KODU:55760

TELEFON KODU:362

TELEFON NUMARASI:0 362 786 00 43

2009 yılında istanbul Büyükçekmece Tepecik’te Salih Çağlar Başkanlığında Samsun Ladik Budakdere köyü Dayanışma,kalkınma ve kültür Derneği kurulmuştur,

DERNEK KURUCU ÜYELERİ

Salih ÇAĞLAR

Cemal ÜNVER

Murtaza AYNACI

Cemal KARSLI

Murat YANCI

Salih ÖZTORUN

Selman ÖZTORUN

HAZIRLAYAN

CEMALETTİN ÇAĞLAR


1 yorum:

  1. Depending on the size and texture of the desired yarn, the fibers are stretched and drawn into slivers prior to spinning to join the fibers together.


    Rejenere Iplikler

    YanıtlaSil

BÜLTEN

BÜLTEN